Cztery łyżki pokarmu dla mózgu mogą zapobiegać chorobie Alzheimera

Cztery łyżki pokarmu dla mózgu mogą zapobiegać chorobie Alzheimera

Cztery łyżki pokarmu dla mózgu mogą zapobiegać chorobie Alzheimera

 

Autor: dr Mercola

Dr. Mary Newport omawia przypadek leczenia choroby Alzheimera.


Dr Mary Newport opisuje ciała ketonowe, alternatywny pokarm dla mózgu wytwarzany podczas trawienia oleju kokosowego oraz jak olej ten może wpływać korzystnie na działania zwalczające chorobę Alzheimera. Jeśli jej teoria jest prawdziwa, może to stanowić jedno z największych odkryć w zakresie zdrowia w przyszłości. Potwierdzenie jej deklaracji stanowi cudowne ozdrowienie jej męża. W przeciwieństwie do dr Newport jestem przeciwnikiem stosowanie leków w leczeniu Alzheimera, a osobiście uważam, że angażowanie jej męża w badanie w jego stanie jest zupełnie niewskazane i nieroztropne. Uważam, że dr Newport mogła znaleźć naturalną metodę, aby zapobiegać i leczyć Alzheimera o czym napiszę w tym artykule.


Głodówka mózgu to cecha charakterystyczna choroby Alzheimera.
Jednym z głównych pokarmów mózgu jest glukoza, która jest przekształcana w energię.


Mechanizm pobierania glukozy przez mózg jest badany dopiero od niedawna, ale wiadomo już, że mózg produkuje własną insulinę, aby przekształcić glukozę we krwi w niezbędny dla siebie pokarm. Jak wiadomo u cukrzyków odpowiedź organizmu na insulinę jest osłabiona co w efekcie prowadzi do zaprzestania produkcji insuliny koniecznej do kontroli poziomu cukru we krwi. Wtedy też zdolność organizmu do regulowania (przekształcania) cukru we krwi w energię jest znacznie ograniczona.
Kiedy mózg produkuje mniej insuliny, organ ten dosłownie umiera z głodu z powodu braku energii pochodzącej z insuliny niezbędnej do jego prawidłowego funkcjonowania. Tak się dzieje w przypadków osób chorych na Alzheimera  partie mózgu zaczynają zanikać co prowadzi do osłabienia funkcji mózgu i ostatecznie utraty pamięci, zdolności mowy, ruchu i funkcji umysłowych. W praktyce mózg może zacząć zanikać w wyniku braku pokarmu, jeśli będzie odporny na insulinę i straci zdolność przekształcania glukozy w energię. Wiadomo również, że u diabetyków istnieje o 65% wyższe ryzyko wystąpienia Alzheimera, a także istnieje silny związek między tymi chorobami, choć dokładny mechanizm działania nie został jeszcze poznany. Wiadomo jednak, że obie te choroby mają związek z odpornością na insulinę całego organizmu jak i mózgu.

Inne źródła pokarmu dla mózgu mogą zahamować atrofię mózgu
Na szczęście mózg może wykorzystywać jeszcze inne źródła pokarmu i mowa tu o oleju kokosowym. Może również odbudowywać neurony i funkcje nerwów w mózgu, które ulegną uszkodzeniom. Mowa o ciałach ketonowych lub ketokwasach. Organizm wytwarza ketony podczas przekształcania tłuszczów (a nie glukozy) w energię. Głównym źródłem ciał ketonowych są średniołańcuchowe trójglicerydy występujące w oleju kokosowym!
Olej ten zawiera ok. 66% tych trójglicerydów.


Jak podaje dr Newport właściwości prozdrowotne ciał ketonowych obejmują również inne schorzenia:

Ponadto mogą leczyć chorobę Parkinsona, pląsawicę Huntingtona, stwardnienie rozsiane i stwardnienie zanikowe boczne (choroba Lou Gehriga), padaczkę odporną na leki, cukrzycę typu I i II w których występuje odporność na insulinę. Ciała ketonowe mogą pomagać zregenerować mózg po wystąpieniu braku tlenu u noworodków, regenerować serce po ostrym ataku oraz mogą obkurczać guzy nowotworowe?.
Średniołańcuchowe trójglicerydy to tłuszcze, które nie są przetwarzane przez organizm w taki sam sposób jak te długołańcuchowe. Zwykle tłuszcze mieszają się z żółcią wytwarzaną przez woreczek żółciowy zanim ulegną rozkładowi w układzie trawiennym. Jednak średniołańcuchowe trójglicerydy są bezpośrednio przenoszone do wątroby, gdzie naturalnie są przekształcane w ketony. Następnie wątroba natychmiast uwalnia ketony do krwioobiegu, a następnie są transportowane do mózgu. Co więcej ketony to preferowane źródło pokarmu dla mózgu w przypadku cukrzyków i pacjentów z Alzheimerem.
U osób cierpiących na Alzheimera neurony w pewnych rejonach mózgu nie mogą pobrać glukozy z powodu odporności na insulinę i powoli obumierają. Proces ten zachodzi nawet przez kilkadziesiąt lat zanim pojawią się symptomy, mówi dr Newport w artykule. Gdyby komórki te miały kontakt z ciałami ketonowymi, prawdopodobnie nie umarłyby i ciągle działały prawidłowo.


Dieta ketogeniczna - dlaczego unikanie zbóż również chroni przed chorobą neurodegeneracyjną.

Innym sposobem na zwiększenie produkcji ketonów w organizmie jest ograniczenie węglowodanów. Co dzieje się w organizmie w trakcie wysokotłuszczowej, wysokobiałkowej i niskowęglowodanowej diety: organizm zaczyna wykorzystywać tłuszcze zamiast węglowodanów; jest to ketoza. Dzieje się tak również, kiedy spożywamy mniej pokarmów przez kilka tygodni, ale nie umieramy z głodu, gdyż organizm może przekształcić zmagazynowane tłuszcze w ketony, które są wykorzystywane jako pokarm zamiast glukozy. Lepiej jest przyjmować średniołańcuchowe trójglicerydy tj. olej kokosowy, ponieważ ketony wytwarzane podczas ketozy nie gromadzą się we krwi, ale są przeważnie usuwane z moczem.
Średniołańcuchowe trójglicerydy i badania nad Alzheimerem
Mechanizm działania metabolizmu średniołańcuchowych trójglicerydów-ketonów wydaje się traktować te trójglicerydy jak węglowodany, a nie tłuszcze. Dzięki temu energia pochodząca z ketonów przenika do krwi bez typowego wzrostu insuliny związanego z przedostawaniem się węglowodanów do krwioobiegu. Dlatego w rzeczywistości olej kokosowy to tłuszcz działający jak węglowodan będący pokarmem dla mózgu.
Z przeprowadzonych badań wynika, że terapeutyczna dawka średniołańcuchowych trójglicerydów wynosi 20 g dziennie. Z wyliczeń dr Newport wynika też, że ponad 2 łyżki oleju kokosowego (ok. 35 ml lub 7 płaskich łyżeczek) dostarczy 20 mg tych trójglicerydów. Stanowi to dawkę pomagającą zapobiegać chorobom neurodegeneracyjnym lub leczniczą w już zdiagnozowanych chorobach. Należy również pamiętać, że każdy toleruje olej kokosowy inaczej i lepiej będzie zacząć od małych dawek i stopniowo je zwiększać. Zalecam na początek przyjmować 1 łyżeczkę rano podczas posiłku. Stopniowo zwiększaj dawkę co kilka dni, aż do 4 łyżek.


Dla prawidłowego zdrowia mózgu potrzebna jest również wit.B12

Jak podaje badanie z Finlandii opublikowane w piśmie Neurology osoby, które jedzą pokarmy bogate w wit.B12 zmniejszają również ryzyko Alzheimera w późniejszym wieku. Każda jednostka więcej wg markera wit.B12 zmniejsza ryzyko Alzheimera o 2%. Jednak nie popieram zalecań dot. odżywiania opublikowanych przez CNN Health na ten temat, które dotyczyły ryb i wzbogaconych płatków śniadaniowych. Wzbogacone płatki śniadaniowe zdecydowanie NIE są dobrym  źródłem witamin z grupy B. Zwierają również nieorganiczne żelazo. Jest to najgorsza forma żelaza stosowana jako suplement, która podniesie już wysoki poziom żelaza u osób, które nie potrzebują tego pierwiastka jak większość mężczyzn lub kobiety po menopauzie.
Wysoki poziom żelaza zwiększy natomiast ryzyko Alzheimera. Ponadto obecnie mięso większości ryb jest skażone i dlatego nie mogę zalecić jedzenia ryb. Wyjątkiem mogą być sardynki, które zawierają dużo wit.B12 i są one małe więc mniej skażone.
Inne dobre źródła wit.B12 to:
-    wątróbka cielęca z ekologicznych hodowli
-    dziki łosoś
-    wołowina z ekologicznych hodowli
-    jagnięcina
-    jajka od kur w wolnego wybiegu

Wit.B12 występuje w naturalnej formie tylko w pokarmach pochodzenia zwierzęcego, dlatego sprzeciwiam się ścisłej diecie wegetariańskiej lub wegańskiej. Kilka roślin zawierających wit.B12 to tak naprawdę odpowiedniki tej witaminy, które blokują pobieranie naturalnej wit. B12 i zwiększają zapotrzebowanie organizmu na nią. Istnieje wiele udokumentowanych przypadków zaburzeń mózgu u ścisłych wegetarian w wyniku deficytu wit.B12.


Jakich pokarmów należy unikać, aby zachować bystry umysł.


Oprócz stosowania terapii ketonowej (oleju kokosowego) jako metody zapobiegawczej lub leczniczej, istnieją inne sposoby na zminimalizowanie ryzyka rozwoju choroby Alzheimera w przeciągu kilkudziesięciu lat. Ważne jest, aby wiedzieć jakich pokarmów należy unikać, aby chronić mózg. Poniższe cztery pokarmy są w szczególności uważane za wrogów prawidłowego zdrowia mózgu:

1.    Cukry, szczególnie fruktoza  spożywanie cukru i zbóż w nadmiernych ilościach przyczynia się do powstania odporności na insulinę, a metody ochrony mózgu są bardzo podobne do tych mających na celu unikanie cukrzycy. Nie ma wątpliwości, że odporność na insulinę jest jednym z najpopularniejszych czynników wpływających na uszkodzenie mózgu, gdyż przyczynia się w dużym stopniu do stanów zapalnych, które wywołują przedwczesne obumieranie mózgu.  Najlepszym sposobem jest ograniczyć jedzenie fruktozy do 25g dziennie. Należy zrezygnować z jedzenia zbyt dużych ilości owoców, jeśli zwykle jesz ich dużo. Jeśli przyjmujesz ponad 25g fruktozy dziennie może to doprowadzić do uszkodzeń komórek w wyniku powstawania odporności na insulinę i leptynę oraz podwyższonego poziomu kwasu moczowego. Jagody zawierają mniej fruktozy, a np. dzikie jagody zawierają również dużo antyoksydantów i antocyjanów, oraz mają korzystny wpływ na zwalczanie Alzheimera i innych chorób neurologicznych.

2.    Zboża  nawet pełne, organiczne zboża zostaną przekształcone w cukier i podwyższą poziom insulin. Najlepiej będzie opracować plan odżywiania w oparciu o własny typ metabolizmu, gdyż węglowodany ze zbóż są znacznie bardziej szkodliwe dla pewnych osób. Uważam, że jest to ważne dla zdrowia każdego z nas.

3.    Sztuczne słodziki  np. aspartam to ekscytotoksyna, która może dosłownie zniszczyć komórki mózgowe. Istnieje wiele badań potwierdzających szkodliwość aspartamu. Np. badanie z 2000r. wykazało, że aspartam skraca czas reakcji pamięci, osłabia zdolność zapamiętywania oraz uszkadza neurony podwzgórza u myszy. Wyniki badania z 2002r. opublikowanego w piśmie Nature sugerują, że aspartam może wywołać niedorozwój umysłowy, choć mechanizm jego powstawania nie został jeszcze poznany. Inne badania na zwierzętach znalazły związek aspartamu, nawet w małych dawkach,  z szkodzeniami mózgu i nowotworami. Sądzę, że aspartam i inne sztuczne słodziki są niebezpieczne dla zdrowia na wiele sposobów. Napisałem nawet na ten temat książkę pt. Sweet Deception.

4.    Soja  produkty z niesfermentowanej soi to kolejne pokarmy, których należy unikać, aby zachować prawidłowe funkcje mózgu. Jedno z badań epidemiologicznych powiązało spożycie tofu z przyspieszonym starzeniem się mózgu. Mężczyźni, którzy jedli tofu co najmniej dwa razy w tygodniu mieli bardziej osłabione funkcje kognitywne w porównaniu z tymi, którzy rzadko lub w ogóle nie jadali tofu. Wyniki testów kognitywnych były prawie takie same jak wyniki testów osób o 5 lat młodszych. Ponadto, większe spożycie tofu w średnim wieku miało związek z niższą wagą mózgu. Tracenie na wadze to naturalny proces występujący z wiekiem, ale w przypadku mężczyzn jedzących duże ilości tofu wystąpiły wyolbrzymione typowe objawy starzenia się.  Dr Kaayla Daniel jest autorem wspaniałej książki pt. The Whole Soy Story, która opisuje szczegółowo niebezpieczny wpływ soi na zdrowie. Gorąco polecam tę książkę osobom, które nadal sądzą, że soja jest zdrowa.
Dodatkowe wskazówki jak zapobiegać chorobie Alzheimera i walczyć z cukrzycą.
Najlepiej znaną metodą leczenia Alzheimera jest zapobieganie, a nie leki.

Nie ma wątpliwości, że odporność na insulinę jest jednym z najpopularniejszych czynników wpływających na uszkodzenie mózgu, gdyż przyczynia się w dużym stopniu do stanów zapalnych, które wywołują przedwczesne obumieranie mózgu  podobnie jak niszczy cały organizm oraz przyczynia się do chorób degeneracyjnych i przewlekłych różnego rodzaju.  Aby zachować prawidłowy stan zdrowia psychicznego i mentalnego poziom insuliny na czczo powinien wynosić poniżej 3. Co ciekawie, unormowanie poziomu insuliny i leptyny pomoże zwiększyć produkcję insuliny w mózgu co jest dobre dla organizmu. Oprócz zaleceń dot. odżywiania wspomnianych wcześniej, kilka poniższych wskazówek może również pomóc zapobiegać chorobie Alzheimera i zachować sprawny umysł z wiekiem:

1.    Popraw poziom wit.D poprzez bezpieczną ekspozycję na słońce, łóżko do opalania i/lub suplementy wit.D3.

2.    Przyjmuj wysokiej jakości kwasy omega-3 pochodzenia zwierzęcego. Zalecam wysokiej jakości olej z kryla, który dostarcza odpowiednią ilość omega-3 dla dobrego zdrowia i zwalczania Alzheimera. Niedawno przeprowadziłem wywiad z dr Rudi Moerck, ekspertem w tej dziedzinie, który mówi szczegółowo dlaczego tak polecam kryla.
 
3.    Ćwiczenia. Pewnie wiecie, że są one dobre dla układu sercowo-naczyniowego, ale badania wykazały, że mogą również chronić mózg, chroniąc przed Alzheimerem i innym formami demencji. Jedno z badań wskazuje, że szanse zachorowania na Alzheimera były prawie cztery razy większe u osób o mniejszej aktywności w wieku 20-60 lat w porównaniu z ich rówieśnikami. Podobnie jak zdrowa dieta, regularna aktywność fizyczna może znacznie poprawić wiele aspektów zdrowia fizycznego i emocjonalnego. U osób starszych, proste ćwiczenia tj. spacery i lekki trening prawdopodobnie będą mieć korzystny wpływ. U młodszych osób bardziej intensywne ćwiczenia radykalnie poprawią zdrowie.

4.    Unikaj i usuwaj rtęć z organizmu. Nawet śladowe ilości rtęci mogą wywołać takie uszkodzenia nerwów jakie występują przy chorobie Alzheimera. Plomby dentystyczne z amalgamatem to jedno z głównych źródeł rtęci, jednak przed ich usunięciem należy być zupełnie zdrowym. Kiedy zmieniłeś swoją dietę, możesz zastosować się do mojego programu usuwania rtęci, a następnie znaleźć dentystę, który usunie te plomby. Inne źródła rtęci to większość owoców morza, szczepionki z thimerosalem i przeciwko grypie, które zawierają zarówno rtęć i aluminium.

5.    Unikaj aluminium. Ma ono duży związek z chorobą Alzheimera. Główne jego źródła to woda i antyperspiranty. Aluminiowe naczynia kuchenne mogą również stanowić źródło ekspozycji. Choć naczynia tego rodzaju stanowią mniejsze zagrożenie niż te wspomniane wcześniej, zalecam jednak nie stosować ich.

6.    Ćwicz umysł. Stymulacja umysłu tj. podróże, nauka gry na instrumencie lub rozwiązywanie krzyżówek ma związek z mniejszym ryzykiem Alzheimera. Badacze podejrzewają, że ćwiczenie umysłu pomaga rozwijać mózg sprawiając, że jest on mniej podatny na zmiany związane z tą chorobą.

7.    Unikaj leków antycholinergicznych. Wykazano, że leki, które blokują acetylocholinę, neurotransmiter układu nerwowego, zwiększają ryzyko demencji. Do tej grupy leków należą: leki przeciwbólowe na noc, leki przeciwhistaminowe, środki nasenne, pewne antydepresanty, leki kontrolujące nietrzymanie moczu oraz pewne narkotyczne leki przeciwbólowe. Aktualne badanie wykazało, że u osoby przyjmującej lek sklasyfikowany jako lek ?określony jako antycholinergiczny? wystąpiło cztery razy większe prawdopodobieństwo wystąpienia osłabienia funkcji kognitywnych. Regularne przyjmowanie dwóch tego typu leków dodatkowo zwiększyło ryzyko osłabienia funkcji kognitywnych.


Uwagi końcowe na temat walki z Alzheimerem za pomocą oleju kokosowego.
Uszkodzenia mózgu w wyniku spożywania złych pokarmów oraz niezrównoważonego poziomu insuliny i leptyny zachodzą kilkadziesiąt lat wcześniej zanim pojawią się charakterystyczne objawy choroby Alzheimera. Dlatego istotne jest, aby już teraz podjąć decyzje dot. zdrowia zanim nieświadomie dopuścimy do uszkodzeń mózgu i nerwów, których nie będzie można odwrócić.
Jeśli zdecydujesz się na terapię z zastosowaniem oleju kokosowego lub średniołańcuchowych trójglicerydów upewnij się, że pierwsze dawki oleju są małe i zawsze przyjmowane podczas posiłku. Jeśli w ciągu kilku tygodni dojdziesz do porcji czterech łyżek oleju kokosowego (wymagana dawka lecznicza) będzie to normalna reakcja. Nie każdy toleruje taką ilość oleju kokosowego od samego początku.
Olej kokosowy lub trójglicerydy należy przyjmować rano, ponieważ w ciągu min. trzech godzin olej przekształca się w ketony i dociera do mózgu. Przyjmowanie czterech łyżek oleju kokosowego dwa razy dziennie może mieć korzystny wpływ na osoby z chorobą Alzheimera.  Szacuje się, że do 2050r. w USA na Alzheimera zachoruje 15 mln osób. Już teraz możesz podjąć kroki, aby przejąć kontrolę nad swoim zdrowiem i nie znaleźć się w grupie tych osób.

www.mercola.com